خانه / حکمت الهی / راز محروم ماندن بعضی افراد از بینایی و شنوایی و نقص در وجود افراد

راز محروم ماندن بعضی افراد از بینایی و شنوایی و نقص در وجود افراد

بسم الله الرحمن الرحیم

راز محروم ماندن بعضی افراد از بینایی و شنوایی و نقص در وجود افراد چیست؟


مطابق آیات قرآن، خلقت انسان به بهترین شکل ممکن بوده است.

لَقَد خَلَقنا الانسانَ فی اَحْسَنِ تَقویم؛[تین/۴] ما انسان را به بهترین شکل آفریدیم.

هم چنین می فرماید: الّذی اَحسَنَ کُلّ شَیء خَلَقه؛[سجده/۷] او هر چیزی را به نیکوترین گونه آفریده است.

این احسن بودن خلقت انسان، زمانی برای ما روشن تر می شود که نگاه جامعی به زندگی انسان داشته باشیم.
طبیعتا کسی که باور به معاد و زندگی پس از مرگ، در معادلاتش جای ندارد، در حل بسیاری از مسائل دچار اشتباه و انحراف می شود.
و با درک این مساله که دنیا، تنها گذرگاه و میدان امتحان است، برایمان روشن می شود که ما نباید از دنیا توقع عالمی نظیر بهشت را داشته باشیم.
که همه چیز بر وفق مرادمان باشد. بلکه انواع مسائل و ابتلائات را، بخشی از نظام امتحان الهی می بینیم.

ما أَصابَکَ مِن حَسَنَهٍ فَمِنَ اللَّه وَما أصابَکَ مِن سَیِّئَهٍ فَمِنْ نَفْسِکْ.[نساء/۷۹] هر احسان ونیکی که به تو می رسد، از جانب خداست وهر بدی وزشتی که به تو می رسد، از تو وعمل توست.

پس اصل در آفرینش انسان، بی عیب ونقص بودن است واگر انسانی از کمالاتی محروم است،
وجود او، استثنایی است که بر قانون آفرینش وارد شده است.
و بدی ها، پلیدی ها، نقص ها وصفات زشت وناهنجاری ها از جانب ماده و اختیار انسان است.

به عنوان نمونه و براساس روایات اسلامی ،
بخش مهمی از این کاستی ها به ناآگاهی والدین از وظایف خود درباره ی همسران، شیوه ی آمیزش،
روش پرورش فرزندان وتغذیه ی مادران هنگام بارداری، مصرف الکل، مواد مخدر وسیگار، آمیزش های حرام ووراثت، مربوط می شود.

مثال جزئی تر اینکه سوء تغذیه مایه ی پیدایش کمبودها و نقص هایی است . و به همین دلیل اسلام توصیه هایی برای رفع این مشکلات دارد:
رسول خداصلَّی الله علیه وآله وسلَّم فرمود: أطعِموا نساءَکم اَلحَوامِلَ اللُّبان فَاَنَّهُ یَزید فی عقلِ الصبی؛[۱]

[۱] به همسران باردار خود «کندر» بدهید؛ زیرا کندر در افزایش خرد بچه مؤثر است. و …

علوم روز نیز به طور گسترده بر این مسأله تأکید دارد که سوءتغذیه به بیماری ونقص کودک می انجامد.

یکی از پزشکان اروپا، آمار جامعی از نطفه هایی منتشر کرده است که در اول سال مسیحی منعقد می شود. این پزشک اروپایی می نویسد:

به طور کلی ۰۸% اشخاص ناقص الخلقه ومعلول، محصول شب اول ژانویه است؛
زیرا در این شب، مسیحیان عید بزرگی دارند که در آن، به عیش ونوش می پردازند
وبیش از حدّ متعارف، مشروب خواری می کنند، به گونه ای که بیمار می شوند.؛[۲]

پس با نگاه دنیایی نیز  اگر به صورت یک بُعدی به این حوادث خاص، نگاه نکنیم،
بلکه آن را در کنار مجموعه ی نظام هستی قرار دهیم، داوری ما دگرگون خواهد شد.
و می یابیم که ریشه این مشکلات در رفتار غلط ما، یا نقص عالم ماده است.
به این نکته نیز توجه کنید که اگر چه ممکن است والدین با مسائلی نظیر ازدواج فامیلی و یا … در نقص ها و معلولیت ها نقش داشته باشند،
اما نمی توان همیشه آن ها را مقصر دانست یا اینکه تمام تقصیر را به گردن آن ها انداخت.
چون ممکن است حتی در نقص های ژنتیکی، عامل در چندین نسل قبل بوده و والدین از آن بی خبر بوده باشند.
یا والدین با توجه به موارد زیاد بی خطر بودن ازدواج فامیلی، به این کار اقدام کرده اند و نمی دانستند که مورد آن ها، مشکلاتی در پی خواهد داشت.

و به فرض که مقصر بودن والدین نیز صد در صد و حتمی باشد نیز نباید فراموش کنیم که همین نیز یک صحنه امتحان الهی است.
تا احترام به والدین از جانب ما سنجیده شود. که آیا لطف اکثری والدین را می بینیم یا تقصیر و کوتاهی اندک آن ها را (نسبت به محبت و لطف اکثری)

به هر حال عالم ما، پر از اسرار است و باید به این جهت توجه کنیم.

امام صادق علیه السلام د راین باره می فرمایند:

این برای تأدیب وموعظه است برای آن کسی که مبتلا می شود و غیر آن ،
چنانچه پادشاهان تأدیب می کنند مردم را که ایشان ترک اعمال قبیحه کنند و دیگران نیز از احوال ایشان پند گیرند و مردم این را بر ایشان( پادشاهان) می پسندند و انکار برایشان نمی کنند.
و دراین باب تصویب رأی ایشان می نمایند.
و باز حق تعالی این گروه را که به این بلاها مبتلا گردانیده اگر صبر کنند و به سوی خدا انابت نمایند بعد از مرگ آنقدر ثواب کرامت فرماید که در جنب آن ثواب ها این بلاها را بسیار حقیر می شمارند که حتی اگر ایشان را بعد از مرگ مردد  گردانند میان آن که به دنیا برگردند صحیح باشند یا مبتلا ، هر آینه بلا را اختیار خواهند کرد برای آنکه ثواب های ایشان دو برابر گردد. 

[۱]. سفینهالبحار، ج ۷، باب اللّام، ص ۰۷۵.
[۲]. اعجاز خوراکی ها، دکتر غیاث الدین جزایری، تهران، انتشارات کتاب های پرستو، ۵۴۳۱ش، ص ۴۱۲.

 

درباره ی admin

همچنین ببینید

حکمت نابینایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *