خانه / مقالات / تفاوت طب آسمانی با دیگر طب ها

تفاوت طب آسمانی با دیگر طب ها

بسم الله الرحمن الرحیم

 

پایه ی طب آسمانی

 

 پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرموده اند: در شب معراج در آسمان هفتم از هر ملکی گذر کردم مرا سفارش به سه چیز نمودند.

  1. خوردن سیاهدانه       (سیاهدانه داخل بدن را پاک می کند)
  2. حجامت                        (حجامت خون را پاک میکند)
  3. قسط ،عدل                  (عدل فردی ، روح را پاک میکند و عدل اجتماعی جامعه را….)

عدل یعنی رعایت عدالت در خوردن ،خوابیدن،اعراض نفسانی و…

آسمان هفتم را در نظر بگیریم ، جایی که فرشتگان مقرّب یعنی همه ی کسانی که در ساخت بشر نظارت داشته و یا دستی داشته اند…

از کنارهر کدام که رد بشوی با تو سلام و علیک کنند و با محبت و تعارف همگی همین سه کلمه را بگویند(ای عزیز اگر می خواهی در زمین راحت زندگی کنی بدون بیماری و درد ابن سه مورد را رعایت کن و به امت خود یاد بده)

تفاوت طب آسمانی با دیگر طب ها این است که

۱- طبهای دیگربیمار را فقط از لحاظ جسمی مورد بررسی قرار میدهند و بیماری را درجسم او جستجو میکنندکه در این موارد درمان بسیار ناقص است.ولی طب آسمانی بیمار را از شش جهت مورد بررسی قرار میدهد.اول جسم بیمار را مورد بررسی قرار میدهد اگر به نتیجه نرسید علت را در روح او جستجو میکند.اگر از تآثیرات روح نبود علت بیماری در محیط جستجو میشود در مرحله بعد به سراغ ماورا میرود که همان چشم زخم ، جادو،جن و… میباشد. مرحله ی بعد حکمت الهی میباشد و در آخرین مرحله به سراغ عقوبت گناه میرود.

که همه ی این شش مرحله نیاز به بحث و واکاوی دارد و به بررسی هرکدام از آنهادر جای خود می پردازیم. احکام و مقررات طب اسلام ،طب پیشگیرانه ، از طریق پیشگیری از بیماریها و تأمین سلامت انسان است. خداوند متعال ، تصریح می کند  که قرآن و برنامه های نورانی و حیاتبخش آن ، جامعه ی بشر را به راههای تأمین سلامت ، رهنمون می گردد:   یهدی به الله من اتّبع رضوانه سبل السلام  خداوند هرکه را از خوشنودی او پیروی کند ، به وسیله ی آن (کتاب) به راههای سلامت رهنمون می کند.   مائده :آیه ی ۱۶   
۲-  هدف طب آسمانی به وجود آوردن جامعه ی بدون بیمار است . یعنی آداب زندگی را به نحوی آموزش میدهد  که انسان با رعایت آنها دیگر بیمار نشود.مانند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم که در صدر اسلام جامعه ی بدون  بیمار به وجود آوردند  ۳- سومین تفاوت طب اسلامی با طب سنتی اینست که اسلام هیچ گاه با حرام درمان نمی کند . در اسلام آنچه برای سلامت جسم  جسم و یاجان خطرناک و زیانبار است ، حرام یا مکروه و آنچه برای سلامت انسان ، لازم و مفید است واجب و یا مستحب و آنچه سود و  یا زیانی برای جسم و یا جان ندارد مباح شناخته شده است.    امام رضا علیه السلام فرموده اند : انّا وجدنا کلّ ما احلّ الله -تبارک و تعالی - ففیه صلاح العباد و بقاؤهم و لهم الیه الحاجه التی لا یستغنون عنها، ووجدنا المحرّم من الاشیاء لا حاجه بالعباد الیه و وجدناه مفسدا داعیا للفناء و الهلاک  ما میبینیم هرآنچه که خداوند -تبارک و تعالی - حلال کرده در آن صلاح و بقای بندگان است وبدان نیازی گریز ناپذیر دارند. و میبینیم همه ی آنچه که حرام شده است ، بندگان به آن نیازی ندارند و می بینیم که همه موجب تباهی و زمینه نابودی اند.  ولی در برخی کتابهای طب سنتی مشاهده می کنید که با چیزهای حرام هم روش درمانی داده اند.   پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم  هر کس به حرام درمان جوید ، خداوند در آن شفایی قرار نمیدهد .                                                                                                                                         الجامع الصغیر ج ۲ ص ۵۸۸ ح ۸۵۸۱ 
 به نقل از وائل حرمی _ طارق بن سوید جعفی
 از پیامبر خدا درباره ی شراب پرسید . پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم  اورا از این کار نهی فرمودند و ساختن آن را ناخوشایند داشت . وی گفت : من آن را تنها به عنوان دارو می سازم.  حضرت فرمودند : این دارو نیست ،خود ،بیماری است.                 صحیح مسلم: ج ۳ ص ۱۵۷۳ ح ۱۲     امام صادق علیه السلام خداوند در هیچ چیز از آنچه حرام کرده ، نه شفایی قرار داده است و نه دوایی.           الکافی:ج۶ ص ۴۱۳ ح ۲      از سیف بن عمیره، از پیری از شیعیان ، از امام صادق علیه السلام روایت شده که راوی گفته است : نزد امام صادق علیه السلام بودیم که پیر مردی پرسید : دردی دارم که برای درمان آن شراب   خرما مینوشم .پیر آنگاه شراب را برای ایشان توصیف کرد امام به او فرمودند : چه چیز تو را از نوشیدن آبی که خداوند از آن هر چیز زنده ی را آفریده است باز می دارد ؟ گفت : با مزاجم سازگاری ندارد . حضرت فرمودند: چه چیز تو را از خوردن عسل باز میدارد که خداوند فرموده   است : فیه شفاء لناس : در آن برای مردم شفایی است . گفت آن را نمی یابم . حضرت فرمودند : پس چه چیز تو را از خوردن شیری که گوشتت از ان روییده و استخانت از آن استواری    یافته است ، باز می دارد ؟ گفت با مزاجم سازگار نمی افتد. امام صادق علیه السلام در این هنگام   فرمودند: آیا می خواهی که تو را به شراب نوشیدن امر کنم ؟ نه به خداوند سوگند تو را به این کار   امر نمی کنم .                                  تفسیر العیاشی : ج ۲ ص ۲۶۴ ح ۴۵ .       

بسم الله الرحمن الرحیم                                      تحفه را یاد آوری کرده حکیم

این طب آسمانی روشن کند جهانی                       روشن کند جهانی این طب آسمانی

شش بررسی نماید هر جا که مشکلی هست            اول مزاج یابی در درد جسمانی

گر علت مریضی در جسم نگشت هویدا                  دوم نظر نماید بر علت روحانی

چون روح نباشدعلت، از بهر این مریضی              سوم محیط وی را گردد به چند نشانی

حالا اگر نبودش در این سه جا نشانی                   چهارم ماوراء را بیند به چشم جانی

اینجا اگر نباشد هیچ علتی مشخص                      پنجم زند تفأل در حکمت قرآنی

آنجا شود هدایت، قرآن خطا ندارد                        ششم درعقوبت درد هست تا زمانی

هر گاه کند او توبه آنهم به نوع جدی                   از حق شفا بیابد اینست شفا درمانی


آنچه انسان را از پزشک بی نیاز می کند

امیر مؤمنان علی ابن ابی طالب علیه السلام به فرزند خود امام حسن علیه السلام فرمودند: پسرم آیا تو را چهار نکته نیاموزم که به کمک آنها از طب ، بی نیاز شوی؟

حضرت فرمودند: چرا ای امیر مؤمنان

فرمودند: بر سفره نمی نشینی مگر آن هنگام که گرسنه ای ، از سفره بر نمی خیزی مگر در آن حال که هنوز میل خوردن داری ، خوب بجو ، و به گاه خفتن اجابت مزاج کن. اگر این چهار نکته را به کار بستی ، از طب بی نیاز شوی.           

الخصال: ص۲۲۹ ح ۶۷

راه تندرستی

۱- پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم : هر کاری را چاره ای هست  و چاره ی تندرستی در دنیا چهار چیز است:

کم سخن گفتن، کم خفتن ، کم راه رفتن ، کم خوردن
                                   الفضایل : ص ۱۲۹    

۲- امام رضا علیه السلام فرموده اند: چون گرسنه شدی بخور ، چون تشنه شدی بنوش، چون ادرار بر تو فشار آورد ادرار کن، جز از سر نیاز نزدیکی مکن ، و چون احساس خواب آلودگی کردی بخواب، که اینها مایه تندرستی بدن اند.            

الفقه المنسوب الامام  رضا علیه السلام   ص ۳۴۰      

۳- پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم: روزه بگیرید تا تندرست بمانید.                           دعائم الاسلام ج ۱ ص ۳۴۲ 

۴-  پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم: سفر کنید تا تندرست و سالم بمانید .         المعجم الاوسط  ج ۷ ص ۲۴۵ ح ۷۴۰۰ 

۵- امام علی علیه  السلام : شب زنده داری مایه ی تندرستی است.                        تهذیب الاحکام  ج ۲ ص ۱۲۱ ح ۴۵۷ 

۶- امام سجاد علیه السلام : حج و عمره بگزارید تا تندرست بمانید ، روزیتان گشاده شود ، و خرجی خانواده تان تأمین گردد.

الکافی ج ۴ ص ۲۵۲ ح ۱                                 

 

درباره ی admin

همچنین ببینید

راهکارهایی برای پسر دار شدن

بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق (علیه السّلام) می فرمایند: عَلَیْکَ بِالْهِنْدَبَاءِ فَاِنَّهُ یَزِیدُ فِی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *